Apothekers

Ontdek de voordelen van Sofiadis Link

Labo's

Maak deel uit van ons netwerk Link

Kies uw taal

4 gezonde wintergewoonten om in het achterhoofd te houden

 

  • Drink veel water: u drinkt waarschijnlijk veel water als het warm is, maar doet u dat ook bij koud weer? Hoewel de koude u minder doet zweten, heeft uw lichaam desondanks behoefte zich te hydrateren om gezond te blijven en uitdroging te voorkomen.
    U kan aan uw dagelijkse behoefte aan vloeistof voldoen met de hulp van warme chocolademelk en thee, maar een fles of glas water bij de hand is een beter idee.
  • Breng zonnecrème aan: het lijkt een gewoonte die eerder doet denken aan juni dan in januari. De realiteit is echter dat de zon even schadelijk is in de winter als in de zomer. En dit zonder de weerkaatsing van het licht in het ijs of sneeuw te vernoemen.
    Aangezien de huid sneller uitdroogt in de winter gebruikt u best een dagcrème met een SPF van minstens 15.
  • Vergeet uw zonnebril niet: u zet uw zonnebril op om over het strand te lopen? Waarom draagt u ze dan niet op een mooie winterdag? Sneeuw reflecteert meer UV-stralen dan droog zand! Het vermogen van UV-stralen om de ogen te beschadigen blijft hetzelfde, ongeacht de temperatuur.
    Dus, bewaar de zonnebril voortaan niet meer tussen de badlakens en uw zwembroek of badpak!
  • Zorg voor uw dagelijkse dosis vitamine D: het zonlicht verzwakt in de winter, de dagen worden korter en we gaan in onze winterslaap. Onze huid is bijgevolg minder blootgesteld aan de belangrijkste en beste natuurlijke bron van Vitamine D (een blootstelling van 10 minuten aan de zon geeft ons voldoende vitamine D om aan onze dagelijkse behoefte te voldoen). Deze vitamine helpt het lichaam calcium op te nemen om de gezondheid van onze botten te garanderen. Er kan ook vitamine D uit voedsel zoals eieren, melk, vette vis (zoals zalm) gehaald worden. Er bestaan ook supplementen met 600-1000 IE (internationale eenheden) van vitamine D, als je jonger bent dan 70 jaar of een supplement van 800 tot 1000 IE als u ouder bent dan 70 jaar. Vraag uw arts of apotheker om meer informatie over het aantal eenheden u nodig heeft.