Apothekers

Ontdek de voordelen van Sofiadis Link

Labo's

Maak deel uit van ons netwerk Link

Kies uw taal

Water... De brandstof die ons in leven houdt !

Ons lichaam bestaat voor 60% uit water.

De precieze hoeveelheid water varieert echter van mens tot mens en daalt met de leeftijd. Van 75% bij een zuigeling zakt het watergehalte naar slechts 50% bij een bejaarde.

« Een glas water drinken klinkt misschien niet zo spannend, maar toch is dit doodgewone en alledaagse gebaar essentieel voor ons lichaam en ons leven! ! »

De verdeling van het water in ons lichaam is niet overal gelijk: 

  • De lichaamsvochten bestaan voor 96 tot 99% uit water. 
  • Er zijn daarnaast ook enkele organen die ontzettend veel water bevatten, zoals de hersenen, de nieren en de longen
  • Ook de spieren bevatten 73-75% water.
  • Vet en beenderen daarentegen bevatten slechts 25 tot 30% water.

Waarvoor dient al dat water?

Water is het belangrijkste bestanddeel van onze lichaamsvochten: bloed en speeksel, maar ook spijsverteringssappen uit de alvleesklier en de darmen die zorgen voor de vertering van het voedsel en de opname van de voedingsstoffen, ...

Daarnaast helpt water bij de eliminatie van afvalstoffen via de urine en de stoelgang. Je begrijpt dan ook wel dat het belangrijk is voldoende te drinken om een regelmatige darmtransit te garanderen en constipatie te voorkomen.

Dat is trouwens niet de enige manier waarop we water verliezen. We zweten bijvoorbeeld ook om onze lichaamstemperatuur te regelen: wanneer onze lichaamstemperatuur stijgt, zorgt zweet ervoor dat we weer afkoelen. We verliezen ook water in de vorm van damp bij het uitademen.

Let op voor dehydratatie!

« Door onze huidcellen van binnenuit te hydrateren, behoudt de huid zijn stevigheid en dichtheid, en krijgen we minder snel rimpels.! »

Als je alles bij elkaar optelt, verlies je zo'n 2,5 liter water per dag! Om het evenwicht te bewaren, is het dan ook belangrijk dat je minstens 1,5 l per dag drinkt. Die resterende liter water haalt je lichaam uit je voeding (fruit en groenten bevatten bijvoorbeeld veel water).

Bij een intense fysieke inspanning neemt de temperatuur van het lichaam toe, en ga je zweten om die temperatuur onder een aanvaardbare drempel te houden. Je kunt tot 2 liter per uur zweten, en met het zweten verlies je heel wat zout dat nodig is voor het behoud van onze vitale functies.

Het is onmogelijk om meer dan 5 dagen niet te drinken. Gelukkig bestaat er een bijzonder efficiënt mechanisme dat ons laat weten wanneer we gedehydrateerd raken: dorst! Zodra we meer dan 2% van ons lichaamsgewicht in water verliezen, krijgen we dorst, en het enige wat we hoeven te doen om dat probleem op te lossen, is drinken.

Voor de allerkleinsten

Zuigelingen die nog geen andere voeding krijgen, halen hun vloeistof uitsluitend uit moedermelk of flesvoeding. Let op de tekenen van honger/ dorst bij je baby: met het hoofdje draaien, smakgeluidjes maken of met de tong klikken, een zuigbeweging maken met de lippen,…

Voor kinderen

Voor kinderen is water de beste drank! Water houdt je kind voldoende gehydrateerd zonder zijn drang naar suiker aan te wakkeren. Melk en niet-gesuikerd vruchtensap zijn redelijke alternatieven, maar mogen nooit water vervangen! Vermijd frisdranken en gesuikerde vruchtensappen absoluut, door hun hoge suikergehalte verhogen ze het risico op obesitas.

Bij oudere personen

Bovendien is bij oudere personen de verhouding water ten opzichte van hun lichaamsgewicht kleiner, voornamelijk vanwege de spierafbraak. Daar komt nog eens bij dat de werking van de nieren slechter wordt naarmate de leeftijd vordert, en diverse aandoeningen die vaak voorkomen bij oudere mensen, zoals een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten, verhogen het risico op dehydratatie nog meer.